Οι εντυπωσιακότεροι σιδηροδρομικοί σταθμοί


Άλλοι ιστορικοί, άλλοι μοντέρνοι, αλλά όλοι σημαντικοί και αναντικατάστατοι στη λειτουργία της πόλης τους.


Για περισσότερα από εκατό χρόνια οι σιδηρόδρομοι αποτελούσαν το κυκλοφορικό σύστημα του ηπειρωτικού εμπορίου και οι σταθμοί ήταν η καρδιά του. Ήταν σύμβολα ευημερίας και πλούτου με κάθε μεγάλη πόλη να θέλει να εντυπωσιάσει τον επισκέπτη της καθώς ο σταθμός ήταν το πρώτο πράγμα που αντίκριζε κατά την άφιξή του.

Σήμερα οι μεγάλοι σιδηροδρομικοί σταθμοί εντυπωσιάζουν ακόμα με την αρχιτεκτονική τους, ενώ οι σύγχρονες κατασκευές προσπαθούν να τους συναγωνιστούν. Ας δούμε τα χαρακτηριστικότερα δείγματα.

ANTWERPEN-CENTRAAL, ΒΕΛΓΙΟ
Βρίσκεται στην Αμβέρσα και είναι, για πολλούς, ο ομορφότερος του κόσμου. Έχει χαρακτηριστεί Καθεδρικός των Σιδηροδρόμων και ο εκτεταμένος εκλεκτικισμός στα στοιχεία του κάνει αδύνατο να τον κατατάξει κανείς σε συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό ρυθμό. Χτίστηκε το 1900 και ανακαινίστηκε το 2007 ώστε να αποκτήσει σύγχρονες λειτουργίες και δύο υπόγεια επίπεδα.


HUNDERTWASSER BAHNHOF, ΓΕΡΜΑΝΙΑ


Στη μικρή πόλη του Uelzen, ο μικρός σταθμός του 1887 ξεχωρίζει επειδή η ανακαίνισή του το 2000 τον έκανε έναν από τους ομορφότερους του κόσμου, με επισκέπτες από κάθε γωνιά της Ευρώπης να έρχονται να τον θαυμάσουν από κοντά.




ROTTERDAM CENTRAAL, ΟΛΛΑΝΔΙΑ


Μόλις πρόσφατα ανακατασκευασμένος, ο σταθμός ξεχωρίζει για την εντυπωσιακή κατασκευή του στην είσοδο. Ένα στέγαστρο σε σχήμα μπούμερανγκ που καλύπτει ολόκληρο το λόμπι και μέρος της μπροστινής πλατείας.



WTC TRANSPORTATION HUB, ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ


Στη θέση των δίδυμων πύργων κατασκευάζεται ο σταθμός με το διάφανο στέγαστρο από ατσάλι και γυαλί που θα επιτρέπει στο φυσικό φως να φτάνει μέχρι τις πλατφόρμες, 20 μέτρα κάτω από την επιφάνεια.



GRAND CENTRAL TERMINAL, ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ


Πέρσι γιόρτασε τα 100 του χρόνια. Κάθε μέρα 500.000 άνθρωποι περνούν τις πύλες του όχι μόνο για να ταξιδέψουν κάπου, αλλά για ψώνια ή φαγητό. Υπολογίζεται πως 21 εκατ. τουρίστες το χρόνο τον επισκέπτονται αποκλειστικά ως αξιοθέατο.



SOUTHERN CROSS, ΜΕΛΒΟΥΡΝΗ


Το «διαμάντι» της Αυστραλίας εγκαινιάστηκε το 1859 και ανακαινίστηκε το 2005, μεταξύ άλλων με την προσθήκη μιας οροφής που στεγάζει όλες τις πλατφόρμες σε όλο τους το μήκος.



GARO DO ORIENTE, ΛΙΣΑΒΟΝΑ


Το δημιούργημα του Σαντιάγο Καλατράβα θυμίζει φύλλο που έχει πέσει και καλύπτει τις οκτώ υπερυψωμένες τροχιές του κεντρικού σταθμού.



GARE DE STRASBOURG, ΓΑΛΛΙΑ


Ο ιστορικός σταθμός του 1880 στο Στρασβούργο κατασκευάστηκε από τους Γερμανούς την εποχή που η περιοχή ήταν υπό γερμανικό έλεγχο. Απέκτησε προστατευτική καλύπτρα το 2006.



GARE DE LIÈGE-GUILLEMINS, ΒΕΛΓΙΟ


Και εδώ ο Σαντιάγο Καλατράβα έκανε το θαύμα του. Η στέγη αυτή τη φορά «κυματίζει» πάνω από ολόκληρο το οικοδόμημα -που ανακαινίστηκε εκ βάθρων το 2009- συμβολίζοντας το «κύμα» των ταξιδιωτών που περνούν από αυτό κάθε μέρα.



CHHATRAPATI SHIVAJI, ΜΟΥΜΠΑΙ


Όταν η πόλη λεγόταν Βομβάη, ο σταθμός λεγόταν Victoria Terminal. Χτίστηκε από τους Άγγλους το 1887 για να τιμήσει τη βασίλισσα Βικτωρία. Σήμερα ανήκει στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO και είναι ο πιο πολυσύχναστος σταθμός στη χώρα με περισσότερους από 3 εκατ. επιβάτες ημερησίως.



LEIPZIG HAUPTBAHNHOF, ΓΕΡΜΑΝΙΑ


Ο κεντρικός σταθμός της Λειψίας είναι ο μεγαλύτερος σε έκταση στην Ευρώπη. Άνοιξε το 1915, καταστράφηκε κατά τον Β’ Παγκ. Πόλεμο, ανακατασκευάστηκε στην αρχική του μορφή μεταπολεμικά και ανακαινίστηκε ξανά μετά το 1990. Παρά το ότι φιλοξενεί πια ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο, φέρει ατόφια την παλιά του μεγαλοπρέπεια.


KING'S CROSS, ΛΟΝΔΙΝΟ


Το νέο terminal του Eurostar ανακατασκευάστηκε πλήρως το 2012-2014. Το εικονιζόμενο στέγαστρο στην είσοδο έχει χαρακτηριστεί «ανάποδος καταρράκτης» με τα διαμαντόσχημα στοιχεία του να φωτίζονται από χρωματιστά LED.





Σχόλια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...